Gylling Efterskole

Gylling Efterskole får trådløst netværk til UG

Gylling Efterskole ved Odder var kommet i den situation, at deres trådløse netværk var blevet forældet. Det betød langsom hastighed og ustabilitet på netværket. Samtidig oplevede de problemer med udnyttelsen af kapaciteten, fordi elever og lærere skulle logge af et accesspoint for at logge på et nyt ved eksempelvis lokaleskift.
Derudover kunne man også opleve, at man pludselig mistede forbindelsen og der var problemer med hastigheden, hvis der var mange enheder i et klasseværelse. I spidsbelastningsperioder kunne man endda også opleve, at man ikke havde mulighed for at logge sig på. 

Ønske om nyt netværk

Forstander Niels Kridal havde et ønske om et nyt netværk, der skulle være hurtigt og fleksibelt, og hvor skolens 120 elever og 20 lærere automatisk fandt den bedst mulige ledige accespoints uden ulempe. Der var 3 forskellige løsninger i spil.

Advania (dengang Kompetera A/S) valgte at præsentere skolen for UniFi serien fra Ubiquiti, som interessen hurtigt samlede sig om, da det var den billigste løsning. Efter en testperiode med udstyret på skolen var Niels Kridal heller ikke i tvivl om, at løsningen var den rette og kunne opfylde skolens krav til et trådløst netværk.

Løsningen

Til at dække skolens areal med elevbygninger, fællesområder, hal, værksteder og klasseværelser med trådløst netværk kom løsningen til at bestå af 36 stk. indendørs UniFi Pro og 3 stk. udendørs Outdoor+ med retningsbestemte antenner. Hertil valgte skolen også at omlægge deres kablet netværk, så de fik lagt Cat. 6 ud i bygningerne og valgte 4 stk. 24 port HP 1810 switche til at forbinde det.
God rådgivning og nem implementering

Niels Kridal understreger, at han udover prisen også har været meget tilfreds med rådgivningen og højt serviceniveau. 
Gylling Efterskole valgte selv at installere og klargøre løsningen.
”I den forbindelse stod leverandøren hele tiden stået til rådighed, hvis der skulle opstå nogle problemer undervejs. Hele systemet har været helt utroligt nemt at arbejde med og de få spørgsmål vi har haft hen ad vejen, har de besvaret med det samme” siger Niels Kridal.

 

 
”Siden løsningen er blevet etableret, har det passet sig selv. Vores IT‐medarbejder tjekker lige et par gange om dagen, for at se om alt virker som det skal. Ind til videre har alt fungeret til UG”
Slutter Niels Kridal.

Læs mere om netværk uden flaskehalse

?i